La Cova Negra. Xàtiva

SENDERISME: pr-v 78

LA COVA NEGRA. XATIVA

ORGANITZA: Juanvi Ferrus

PROGRAMA: Concentració a la plaça de Sollana a les 8. Eixirem a les 8,15 h. Arribada a Xàtiva a les 9 h. Desplaçament a la font dels 25 dolls on s’ubica el panell explicatiu de la duració i traçat del recorregut. Fer el recorregut. Hora prevista d’acabada: 14 h.  de la vesprada, seguidament, dues opcions: quedar-se a dinar o tornar a Sollana, arribant al voltant de les 14:45. Recorregut: 18 km. Temps: 4,30 hores. Dificultat: mitjana. Les dues opcions són vàlides però cal telefonar a Juanvi prompte.
CONTACTE: Juanvi Ferrús
Cal dur: calçat adequat, esmorzar i picadeta per compartir, aigua, protecció i crema solar i moltes, moltes ganes de caminar i disfrutar de la natura. Recordem que l’Associació no es fa responsable dels danys físics que puguen produir-se els participants.

UNS BREUS APUNTS: Eixirem de la font dels 25 dolls. Creuarem la carretera nacional 340, on comença el camí de Sant Antoni i en finalitzar el xicotet tram urbanitzat arribarem a l’ermita de Sant Antoni. A poc a poc anirem endinsant-nos en un paratge arbrat. Continuarem per una zona residencial fins arribar a una zona de conreu on comença a veure’s el riu Albaida durant 1,5 km, trobant una fauna i flora abundant que crea un ecosistema humit de gran bellesa. Aquesta senda que acompanya les corbes del riu ens acostarà a l’Aqüeducte àrab anomenat popularment “Les Arcaetes d’Alboi” i que s’utilitzava antigament per a la canalització de l’aigua potable fins a Xàtiva. Tot aquest recorregut s’anomena “Estret de les Aigües”.
Continuant des de les Arcaetes per una senda, entraren en el paratge anomenat Alboi, on podrem trobar una zona d’acampada privada, un xicotet bar i uns naixements d’aigua on es pot beure. L’espai ocupat per aquest últim tram és de 2 km.
Seguint la senda arribarem fins a la Font de Segura. A partir d’ací començarem una nova etapa que anomenarem “Racó de la Cova negra”, de bellesa incomparable on trobarem la Cova Negra, típica representant del Paleolític Valencià. Aquesta es troba envoltada d’un paratge amb gran valor ecològic. Prop d’allí es troba la “Casa de la Llum”, antiga central elèctrica del segle passat.  A l’altra banda del riu es troba “L’aventador” gran paret rocosa amb una molta tradició d’escalada en roca amb diversos nivells de dificultat.
Continuant des de la Casa de la Llum pujarem la serra en direcció a la Font de la Quintana. En aquest tram ens trobarem en un bosc típic mediterrani de diferents espècies: pins, carrasques, arborsers, ...  Seguint el camí arribarem a la carretera que puja al Castell. Ens desviarem per una senda que es una antiga calçada romana en un molt bon estat de conservació, i d’ací arribarem a Xàtiva, on finalitzarem l’excursió.
Per a  més informació consultar en internet:  PR-V 78   Xàtiva, La Cova negra.